onsdag 9. mars 2016

Dåpskonsept til salgs

Venter du ditt første barn eller barnebarn og ønsker en unik dåpskjole og tilbehør? Dette settet er til salgs for kr 5000,-
Ta kontakt via mail garlieva@gmail.com 


Ideen fikk jeg da jeg var på Nasjonalmuseet i København for et år siden. Der var det en dåpsjakke og lue i glass og ramme. Dermed var ideen sådd om å sy et dåpssett hvor kjolen er den samme mens jakke og lue indikerer jente/gutt.
Som dere ser er jeg inspirert av Trønderbunaden og fikk tak i bunadsrester på Husfliden i Trondheim. Slik sett blir det kanskje et Trønderkonsept, men tanken er å lage jakkene i brokadestoff, og da kan det brukes over hele landet.
 Luene er kopi av gamle dåpsluer og det mønsteret har jeg kjøpt av staselig håndtverk&tradisjon. De er hånsydd og stuffet med ull.
Jakkene og dåpskjolen har jeg tegnet selv ut i fra grunnmønstre.
Jakkene er i bunadsstoff som er ull og fòret med et fast stoff. Pynten på luene går igjen på jakkene og er sydd på for hånd.
Dåpskjolen er i skjortelin, krøller bra men blir jo bare mer og mer nydelig etterhvert som det vaskes. Kjolen er foret med hvit bomull.  Dåpskjolen har hullsøm over de franske leggene, nederts på erme og kjolen. Har også hullstikkning. Jeg får den effekten ved å bruke en spesiell wing-nål. Knapphullene er håndsydd. I det heletatt er det mye håndsøm på dette.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar