tirsdag 26. april 2011

Gamle skatter

Tidlig i høst satte jeg inn en annonse på gratistorget i lokalavisa. Det ringte en eldre dame til meg og sa hun hadde noe. I denne hvite lille kofferten ligger det en sybok med to tykke mønsterbøker til. Det er fra 50-tallet. Det er mønstre til barn og voksne av begge kjønn. En virkelig skatt.


Det er så mye artig inni denne boken, og sannelig var kvinnene elegante på den tiden. Det var utrolig fine snitt. Boken har gode instruksjoner på forskjellige teknikker.

Jeg kan huske vi hadde kjoler med vaffelsøm. Ikke slik som i dag hvor man syr med tynn strikk i undertråden. Her er det sirlig markert og trukket sammen.

Etterpå ble det brodert med broderigarn i fine mønstre. Min storesøster er avfotografert i en slik kjole. Mor hadde sirlig brodert. Alt hva min mor kunne og gjorde!


Jeg er heldig som har fått arve hennes interesse for håndarbeid, og ikke minst setter jeg pris på alt det hun lagde til oss barna, våre venner og alt dukketøyet hun har sydd opp igjennom. Jeg er stolt av moren min, og veldig takknemlig for at hun var min mor.

1 kommentar:

  1. ååååh en sånn har jeg arvet! Den kofferten er så fantastisk... så fint å høre om moren din :) Jeg har også det samme forholdet til min mor, og ikke minst min mormor som var en virkelig magiker bak symaskinen. Synd vi aldri fikk sydd sammen... men jeg har altså kofferten med mønstre, og en dag lærer jeg meg forhåpentligvis å tilpasse mønstre så de kan bli noe annet enn bare skatter :)

    SvarSlett