mandag 7. april 2014

I dag er dagen for å lage nytt kjolemønster

Det er morsomt å lage mønster, men det er tidkrevende. I tillegg må det syes en prøvekjole for å se om fasongen blir slik jeg hadde tenkt.
I mitt hode ser jeg for meg en florlett sommerkjole med biser i fronten, god vidde i skjørtet og med en liten skinkeerme. Til prosessen må jeg ha mønsterpapir, blyanter, viskelær, linjaler, mønstervekter, limebånd,saks og mønsterkonstruksjonsboka. Deretter finner man frem grunnmønsteret som så klippes, limes, forandres, mikses og trikses. Denne kjolen får 6 biser i fronten, ingen bak, men skal ha fine håndtrukne knapper bak. I tillegg skal den ha en flattliggende krage (Peter Pan-krage). Jeg gikk inn på youtube og fant en tut (tutorial) på dette. Denne gjorde jeg. Det skal klippes ut fire krager. Den underste skal være ca 3mm mindre enn den øverste. Jeg beregner 1,5 cm sømmonn rundt det hele.Det er for at teflonhjernen min skal huske det;)
Da er det bare å ta en titt ;)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar